Dr. Jean- Claude Larchet- Taina Mirungerii, cea care invie Taina Botezului


Mirungerea este nedespartita de Botez, si in Biserica Ortodoxa ea are loc indata dupa acesta, potrivit unei vechi stravechi traditii. Ea completeaza si implineste Botezul si de aceea Sfantul Simeon al Tesalonicului scrie ca „cel care n-a fost uns cu Sfantul Mir nu este pe deplin botezat.”
Prin Mirungere, cel botezat primeste pe Sfantul Duh. Putem spune ca, intr-un anume fel, ea este Cincizecimea sa personala.
„Mirungerea este izvor de tarie si lucrare”, scrie Sfantul Nicolae Cabasila. Prin ea, cel botezat primeste de la Sfantul Duh energia necesara pentru a face sa rodeasca harul primit la Botez, puterea de a-si activa darurile duhovnicesti. In vreme ce Botezul ii daruieste omului adevarata fiinta si viata, facandu-l sa fiinteze si sa vietuiasca in Hristos, Mirungerea il desavarseste pe cel nou botezat, trezind la viata „puterile si lucrarile launtrice inrudite” cu noua sa vietuire, prin care poate sa creasca pana la starea barbatului desavarsit, adica indumnezeit in Hristos. Lucrarea divina care se manifesta in aceasta Sfanta Taina este, dupa cum spune Dionisie Areopagitul, „obarsie si esenta si putere desavarsita a oricarei sfintiri teurgice a noastre.”
Slujba consta in esenta in ungerea celui nou botezat cu Sfantul Mir, myron, care, fiind sfintit „nu mai este, dupa epicleza, ulei pur si simplu”, ci „dar al lui Hristos, devenit prin prezenta Sfantului Duh mijloc de comunicare al puterii Sale dumnezeiesti”. Preotul unge pe rand, facand semnul sfintei cruci, fruntea, ochii, narile, buzele, urechile, pieptul, mainile si picioarele celui botezat, rostind la fiecare ungere cuvintele: „Pecetea darului Sfantului Duh”. Astfel, fiecare dintre simturile si madularele omului primeste harul prin care omul capata puterea sa se intoarca spre Dumnezeu si sa lucreze in toate potrivit vointei Lui, beneficiind de prezenta Sfantului Duh, de energia Sa de viata facatoare, sfintitoare, luminatoare si indumnezeitoare. Desigur, nu numai organele care au primit ungerea cu Mir primesc acest dar, ci toate puteriel trupului si mai ales cele ale sufletului, caci, asa cum spune Sfantul Chiril al Ierusalimului, „se unge trupul in chip vazut cu Mir, iar sufletul se sfinteste in chip tainic”.
Ungerea cu Mir a membrelor si a organelor simturilor nu inseamna doar sfintirea acestora; ea arata ca intreg omul primeste harul dumnezeiesc datator de viata, luminator si indumnezeitor. Sfantul Chiril al Ierusalimului spune ca „acest dar sfant este pavaza duhovniceasca pentru trup si mantuirea sufletului”.
Primind prin ungerea cu Sfantul Mir platosa si armele Duhului, omul poate trece cu indrazneala prin aceasta viata, fara a se teme de atacurile vrajmasului si de nici un alt rau, putand spune cu Apostolul: „Toate le pot intru Hristos, Cel care ma intareste” (Filip 4,13). Vindecat de slabiciunea spirituala si de toate neputintele aduse de pacat, avand inviata dorinta, vointa intarita si toate celelalte puteri ale sufletului intoarse spre Dumnezeu, omul devine plin de ravna si fierbinte, lucrand potrivit voii lui Dumnezeu si umbland pe calea virtutii, iar prin aceasta firea sa isi afla deplina sanatate, implinindu-se conform menirii ei.

preluat din cartea „Terapeutica bolilor spirituale”- Dr. Jean-Claude Larchet

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: